navy.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

US Navy chrzci i przeprowadza wodny test ORCA XLUUV

Marynarka Wojenna USA zaznaczyła ważny kamień milowy w swoich wysiłkach na rzecz opracowania niezawodnych zdolności podwodnych, chrztem i pierwszym testem w wodzie systemu testowego Orca Extra Large Unmanned Undersea Vehicle (XLUUV) Test Asset System 28 kwietnia 2022 r. w Huntington Beach w Kalifornii.

Kapitan Scot Searles, kierownik programu Bezzałogowych Systemów Morskich (PMS 406), przedstawiciele biura Zastępcy Asystenta Sekretarza Marynarki Wojennej ds. Programów Okrętowych i Dywizji Wojny Podmorskiej Szefa Operacji Morskich oraz kierownictwo Boeinga. System aktywów testowych ma kluczowe znaczenie dla wydajności i produkcji pięciu operacyjnie odpowiednich prototypów Orca XLUUV.

Orca to autonomiczny pojazd podwodny (AUV) opracowywany przez Boeing i Huntington Ingalls Industries (HII) dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Projekt Orca datuje się na wrzesień 2017 r., kiedy Marynarka Wojenna przyznała kontrakty o wartości około 40 milionów dolarów każdy firmie Boeing, która wcześniej współpracowała z HII przy budowie bezzałogowych okrętów podwodnych, oraz Lockheed Martin w celu opracowania konkurencyjnych projektów bardzo dużego bezzałogowego pojazdu podwodnego (XLUUV ) zdolne do samodzielnego działania w misjach trwających do kilku miesięcy. W lutym 2019 roku Marynarka Wojenna przyznała konsorcjum Boeing/HII kontrakt o wartości 43 milionów dolarów na rozpoczęcie budowy czterech samolotów XLUUV, których projekt opierał się na poprzednim AUV Echo Voyager Boeinga. W następnym miesiącu Marynarka Wojenna dodała do zamówienia piąty pojazd, podnosząc całkowitą wartość zamówienia do 274,4 miliona dolarów. Dostawy Orki powinny zakończyć się do końca 2022 roku.

Podstawowa konstrukcja Orki ma długość 51 stóp (16 m) z Echo Voyager, ale Orca będzie miała bardziej modułową konstrukcję, głównie do zbudowania z dodatkowym modułem ładunku o długości do 34 stóp (10 m) i ładowność 8 ton metrycznych (8000 kg) o łącznej długości 85 stóp (26 m). Marynarka Wojenna określiła możliwość dostosowania platformy Orca w zależności od misji, z możliwością obserwacji, podwodnych, nawodnych i elektronicznych działań wojennych oraz trałowania min.

Statek jest zasilany hybrydowym systemem akumulatorów dieslowsko-litowo-jonowych, który zasila Orkę bateriami podwodnymi i ładuje akumulatory na powierzchni za pomocą generatorów diesla. Maksymalna prędkość to 8 węzłów (15 km/h), ale typowa prędkość serwisowa to około 3 węzłów (5,6 km/h). Daje to Orce zasięg do 10500 km (6500 mil) i kilkumiesięczną wytrzymałość.

źródło: NavalPost

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY