navy.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Storm-600 – bezzałogowa łódź wykorzystująca efekt przypowierzchniowy

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Rosjanie budują ciekawą bezzałogową i autonomiczną łódź napędzaną energią słoneczną i wykorzystującą efekt przypowierzchniowy jak ekranoplany.

Poruszając się łódź wykonywać ma długie skoki-loty wykorzystując lotniczy efekt przypowierzchniowy znany z ekranoplanów.

Storm-600 wykorzystuje efekt przypowierzchniowy, wykorzystywany w ekranoplanach. Polega on na tym, że skrzydło poruszające się na niewielkiej wysokości nad wodą lub ziemią wytwarza większą siłę nośną niż podczas lotu na większej wysokości. Dzięki temu do takiego przypowierzchniowego lotu powierzchnia nośna może być dużo mniejsza.

Jednostka napędzana jest przez napęd elektryczny. Dwie śruby wodne łodzi zasilane są z 6 akumulatorów ładowanych przez panele słoneczne umieszczone na kadłubie/płacie nośnym konstrukcji.

Przewidywana maksymalna prędkość konstrukcji wynosić ma 150-200 km/h. Z czasem projektanci chcą ją zwiększyć jednakże aż do 300 km/h.

Konstrukcja wykonywać ma autonomiczne rejsy wykorzystując do tego dane z nawigacji satelitarnej GPS, pokładowego radaru o zasięgu do 55 km morskich oraz skanera laserowego LiDAR (zasięg 200 m). Wyposażenie takie pozwalać ma na wykrywanie oraz omijanie przeszkód.

Dzięki wykorzystaniu energii słonecznej nie trzeba uzupełniać paliwa i jednostka będzie mogła być użytkowana długotrwałe poza bazą. Konstrukcja wykorzystywana ma być do patrolowania wód, dostarczania ładunków i prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). W przypadku długotrwałych misji system zarządzanie zasilaniem pojazdu ma być w stanie gromadzić energię w ciągu dnia i wykorzystywać ją w nocy.

Dane techniczne:

  • długość: 6 m
  • szerokość: 2,45 m
  • panele słoneczne: 2,4 kW
  • zasilanie: 6 baterii 10 kW/h
  • napęd: 2 silniki elektryczne napędzające śruby wodne
  • prędkość maksymalna: 150-200 km/h

Jednostka powstaje na Politechnice Petersburskiej im. Piotra Wielkiego (SPbPU) pod kierownictwem badacza Aleksieja Maistro.

źródło: aeronautyka.pl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POZOSTAŁE ARTYKUŁY