Rośnie poparcie dla proponowanego funduszu badawczego o wartości 5 miliardów dolarów, który ma pomóc w dekarbonizacji żeglugi.

Światowa Rada Żeglugi, jeden z pierwotnych pozarządowych współsponsorów propozycji, informuje, że Dania dołączyła teraz do wysiłków jako współsponsor, dołączając do Gruzji, Grecji, Japonii, Liberii, Malty, Nigerii, Palau, Singapuru i Szwajcarii. popierając plan przedstawiony Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ 10 marca.
Plan proponuje ustanowienie Międzynarodowej Rady Badań i Rozwoju Morskiego (IMRB), nadzorowanego przez IMO i finansowanego przez przemysł programu o wartości 5 miliardów dolarów w celu przyspieszenia badań i rozwoju technologii zeroemisyjnych w globalnym przemyśle żeglugowym. IMRB byłby finansowany przez „Międzynarodowy Fundusz Badań Morskich (IMRF)” w wysokości obowiązkowych 2 dolarów za metr paliwa morskiego zużywanego przez każdy statek.
Propozycja z 10 marca zawiera nowy projekt rozdziału 6 do załącznika VI Konwencji MARPOL. Zajmuje się również różnymi aspektami prawno-operacyjnymi, administracyjnymi, prawnymi i związanymi z zarządzaniem, przedstawionymi przez rządy na 75. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO ( MEPC75 ), która odbyła się w listopadzie ubiegłego roku , podczas pierwszego rozpatrywania wniosku.
Oprócz wymienionych powyżej krajów, propozycja jest również współfinansowana przez wszystkie najważniejsze międzynarodowe stowarzyszenia armatorów na świecie, w tym BIMCO, Cruise Lines International Association, IMCA, INTERCARGO, INTERFERRY, International Chamber of Shipping, INTERTANKO, IPTA i World Shipping Rada.
Udział żeglugi w globalnej emisji CO2 wzrósł do 2,89% w 2018 r., W porównaniu z 2,76% w 2012 r., Kiedy to po raz ostatni określono ilościowo globalne emisje CO2.
IMO określiła wstępna strategię zmniejszenia całkowitej emisji gazów cieplarnianych ze statków o połowę do 2050 r. W porównaniu z poziomami z 2008 r.
źródło: gCAPTAIN