Rosyjskie biuro projektowe Rubin Central(część United Shipbuilding Corporation) zaprezentowało niezwykły projekt okrętu patrolowego o nazwie „Strazh” (Страж) (Border and Offshore Submersible Sentry, BOSS).

Innowacyjny projekt to podwodny okręt patrolowy, który łączy w sobie zalety okrętu podwodnego i powierzchniowej jednostki patrolowej. Początkowo projekt przeznaczony jest dla klientów zagranicznych.
„Koszt okrętów patrolowych na rynku światowym jest stosunkowo niski, co czyni je akceptowalnymi dla krajów o niewielkim budżecie. Okręt jest wielofunkcyjny, może służyć jako jednostka patrolowa, ochronna, a także jako jednostka ratownicza czy badawcza. Wybierając sprzęt, skupiliśmy się w jak największym stopniu na istniejących próbkach, które są produkowane masowo i mają uzasadnienie komercyjne, w tym na wyposażeniu okrętów nawodnych i samolotów. ”- mówi United Shipbuilding Corporation na swoim koncie na Instagramie.
Zanurzenie daje okrętowi jednocześnie dwie korzyści: możliwość prowadzenia tajnej obserwacji wroga (i skutecznego ich przechwytywania) oraz ucieczki przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi bez przerywania patrolu. Okręt podwodny może służyć jako klasyczny okręt podwodny do zwiadu i innych zadań.
Będzie miał więcej możliwości dla podwodnych misji badawczych niż naziemny okręt patrolowy . Może również służyć jako niedrogie narzędzie szkoleniowe, przygotowujące załogi i infrastrukturę do przyszłego zakupu klasycznych okrętów podwodnych.
Okręt przypomina okręty podwodne Projektu 613, najbardziej masywną serię radzieckiej floty okrętów podwodnych, która cieszyła się dużym zainteresowaniem zagranicznych klientów. Główne cechy są również podobne: wyporność – około 1000 ton, długość całkowita – 60-70 metrów, w zależności od konfiguracji, załoga – do 42 osób, w tym zespół inspekcyjny.Na życzenie klienta okręt może być wyposażony w uzbrojenie torpedowe, małe pociski kierowane i stanowiska artyleryjskie małego kalibru. Zapewnia łodzie dla zespołów inspekcyjnych, a także bezzałogowy statek powietrzny o autonomii 2-3 godzin, zwalniany bez pozostawiania ludzi na pokładzie.
źródło: Navalpost