navy.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Projekt statku wodorowego zdobywa dofinansowanie od Enovy

Zdjęcie: Wilhelmsen

Projekt budowy pierwszych na świecie statków na wodór o zerowej emisji otrzymał 219 mln NOK (25 mln USD) od norweskiej organizacji rządowej Enova.

Jak wyjaśniono, fundusze umożliwią Wilhelmsen, norweskiej grupie morskiej, która kieruje projektem, dalszy rozwój technologii i dodatkowej infrastruktury wymaganej do wspierania ambicji przemysłu żeglugowego w zakresie paliw o zerowej emisji.

„Fundusze od Enovy są kluczowym krokiem w urzeczywistnieniu Topeki i ważnym kamieniem milowym dla przemysłu morskiego i Norwegii jako kraju, jeśli chodzi o rozważanie wodoru jako paliwa” – powiedział Jan Eyvin Wang , wiceprezes ds. Inwestycji przemysłowych w Wilhelmsen .

„Aby osiągnąć nasze ambicje dotyczące bezemisyjnego transportu oceanicznego, należy opracować nową technologię. Baterie zaspokajają wiele potrzeb, ale nie wszystkie. Oznacza to, że wprowadzenie i stosowanie bezemisyjnych nośników energii, takich jak wodór, ma kluczowe znaczenie ”- powiedział Nils Kristian Nakstad , dyrektor generalny Enova.

Dofinansowanie od Enovy pochodzi z dwóch miesięcy po tym, jak morski projekt innowacyjny HySHIP otrzymał ponad 9 milionów dolarów dofinansowania z UE. Oprócz Wilhelmsena, do partnerów konsorcjum HySHIP należą Kongsberg Maritime, LMG Marin, Equinor, Norled, PersEE, Diana Shipping, Stolt-Nielsen Inland Tanker Service BV, Air Liquide, NCE Maritime CleanTech, DNV GL, ETH Zürich, Strathclyde University i Demokritos.

W szczególności projekt dotyczy budowy dwóch statków typu ro-ro (roRo) obsługujących segment żeglugi bliskiego zasięgu. Statki będą między innymi przewozić towary między morskimi bazami zaopatrzeniowymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii. Ponadto statki Topeka będą transportować wodór do różnych stacji paliw, na których lokalne promy i inne statki oraz transport lądowy będą miały wodór jako paliwo gotowe do użycia.

„Dzięki temu nowemu finansowaniu nasza wizja statków wodorowych i infrastruktury wspierającej różne branże na wybrzeżu jest znacznie bliższa urzeczywistnienia” – mówi dalej Jan Eyvin Wang.

Wilhelmsen chce być integralną częścią rozwoju wodoru do zastosowań morskich w Norwegii, a także na arenie międzynarodowej.

„Wierzymy, że możemy budować i uczyć się w Norwegii. Mamy tutaj wolę polityczną, a Wilhelmsen ma wyjątkową sieć na wybrzeżu poprzez naszą spółkę zależną NorSea Group. Naszym celem jest rozpoczęcie od naszych dwóch statków Topeka, az czasem rozwój, aby móc wspierać cały przemysł morski alternatywnymi paliwami o zerowej emisji ”- powiedział dalej Wang.

„Razem z naszymi partnerami, firmą Enova, wspierani ambicjami rządu Norwegii, możemy uczynić Norwegię Doliną Krzemową wodoru morskiego na całym świecie”.

Projekt Topeka

Będąc pod nazwą koncepcyjną Topeka, statki będą pierwszymi tego typu, które wejdą do służby komercyjnej. Zapewniając rozwiązanie typu „dwa w jednym”, będą żeglować według ustalonego harmonogramu, przewożąc zarówno ładunki klientów na wybrzeżu, jak i skonteneryzowany ciekły wodór (LH2) do węzłów bunkrowania.

Statki mają zostać uruchomione w 2024 roku.

Zachodnie wybrzeże Norwegii jest usiane bazami obsługującymi przemysł przybrzeżny, a transport między bazą stanowi ciężki szlak transportowy, szczególnie odpowiedni dla LH2. W przyszłości węzły bunkrowania będą zaopatrywać statki napędzane LH2, w tym promy i tonaż morski.

„Wodór jako paliwo daje możliwości żeglugi niskoemisyjnej lub bezemisyjnej. Topeka będzie naszym pierwszym krokiem w kierunku skalowalnych operacji morskich zasilanych LH2. Stworzymy pełną infrastrukturę LH2 i ekosystem handlowy, jednocześnie usuwając z dróg około 25 000 ciężarówek rocznie ”- powiedział Per Brinchmann , wiceprezes ds. Projektów specjalnych w Wilhelmsen, który również koordynuje projekt.

źródło: offshore-energy.biz/autor Naida Hakirevic

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY