navy.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

ORP Ślązak powrócił z Morza Północnego

W poniedziałek, 7 grudnia br., do macierzystego Portu Wojennego w Gdyni powrócił okręt patrolowy ORP Ślązak. Jednostka zakończyła ponad tygodniowy etap badań eksploatacyjno-wojskowych przeprowadzony na akwenie Morza Północnego.

Załoga okrętu przeprowadziła na Morzu Północnym testy i sprawdziany systemów oraz urządzeń okrętowych. Był to kolejny, po zakończonym na Morzu Bałtyckim, element badań eksploatacyjno – wojskowych. Morze Północne cechuje się odmiennymi warunkami hydrologicznymi (występują tam silniejsze prądy morskie, dłuższa fala, większe zasolenie, inne korytarze akustyczne czy głębokości niż na Bałtyku) stad też konieczność przeprowadzenia czynności sprawdzających na tym akwenie.

Podczas pobytu poza morskimi granicami kraju z pokładu ORP Ślązak na wody Morza Północnego został złożony wieniec upamiętniający bohaterską załogę polskiego okrętu podwodnego ORP Orzeł. Według historyków, rejon operacyjny w którym przeprowadzone zostały badania, traktowany jest jako jedno z prawdopodobnych miejsc, w którym 80 lat temu mógł zatonąć ORP Orzeł.


Badania eksploatacyjno-wojskowe przeprowadzone na Morzu Północnym, pozwolą na wypracowanie procedur dotyczących bojowego użycia sprzętu i uzbrojenia będącego na wyposażeniu ORP Ślązak.

ORP Ślązak to okręt klasy korweta patrolowa zaprojektowany według koncepcji MEKO A-100 w niemieckiej stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Jednostka wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Budowę jednostki rozpoczęto w 2001 roku. Uroczystość pierwszego wodowania oraz nadania imienia ORP Ślązak odbyła się 2 lipca 2015 roku w Stoczni Marynarki Wojennej (obecnie Stocznia Wojenna). Matką chrzestną została Maria Waga.

Przeznaczeniem okrętu jest zwalczanie celów nawodnych, powietrznych i zagrożeń asymetrycznych, a także patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych, eskorta i ochrona jednostek komercyjnych. Jednostka jest także przystosowana do kontroli morskich szlaków jako element sił wielonarodowych, zwalczania piractwa i terroryzmu morskiego, współpracy z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań oraz udziału w akcjach humanitarnych i ekologicznych.


Okręt ma długość 95,4 metra, szerokość przekraczającą 13 metrów, zanurzenie 4,2 metra i wyporność 2200 ton. Jego uzbrojenie stanowi 76 mm armata OTO MELARA SR, dwie 30 mm armaty MARLIN-WS, a także cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm oraz cztery wyrzutnie rakiet PPZR Grom. Napęd okrętu stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 4406 KM każdy oraz turbina gazowa GE/Avio LM 2500 o mocy 29920 KM. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.

źródło :3FO /Zdjęcia: Michał Pietrzak

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY