navy.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Nowy rosyjski arktyczny statek badawczy

„Biegun Północny” – materiały prasowe/aoosk.ru /

W ramach coraz większej koncentracji tego kraju na regionie arktycznym Rosja zwodowała nowy arktyczny statek badawczy o nazwie Biegun Północny. Statek Projektu 00903 jest opisywany jako „odporna na lód platforma ” i ma dryfować po wodach zamarzniętej północy, prowadząc badania geologiczne, sonarowe, geofizyczne i oceanograficzne. Jego wygląd może budzić wiele kontrowersji.

Wyraźnie jajowaty kadłub statku, zbudowany ze specjalnej stali o wysokiej wytrzymałości, wynika z jego wymagań do radzenia sobie z lekkim lodem i jest napędzany z prędkością około 10 węzłów. Ten statek nie jest jednak lodołamaczem, a jego wzmocniony kadłub został zaprojektowany tak, aby lepiej odbijać lód, niż go przedrzeć. Zamiast tego, jego ogólny projekt został zoptymalizowany pod kątem wytrzymałości i autonomii.

Stocznia Admiralicji w Sankt Petersburgu, która jest częścią rosyjskiej United Shipbuilding Corporation, zwodowała Biegun Północny 18 grudnia, prawie dokładnie dwa lata po rozpoczęciu budowy. Statek został zbudowany dla Federalnej Służby Hydrometeorologii i Monitoringu Środowiska, lepiej znanego jako Roshydromet, a jego koszt wyniósł 100 milionów dolarów. Jest realizowany jako wspólny projekt Roshydromet i rosyjskiego Arctic and Antarctic Research Institute.

Mierzący 276 stóp długości, 74 stopy szerokości i wyporność 10225 ton, Biegun Północny ma być pierwszym tego typu statkiem, który ma stale stacjonować w wysokiej Arktyce.

Wcześniej Rosja, a wcześniej Związek Radziecki, wykorzystywały dryfujące stacje lodowe do wspierania arktycznych zespołów badawczych. Zostały one zbudowane na naturalnie występujących polach lodowych lub fragmentach lodowca. Od 1937 r. Odbyło się łącznie 40 wypraw, zwykle w miesiącach od września do października. 

Jednak skutki globalnych zmian klimatycznych od początku XXI wieku oznaczają, że tego rodzaju stacje nie są już praktyczną propozycją, ponieważ coraz trudniej jest znaleźć stały lód.

Ostatnią rosyjską stacją arktyczną, która służyła przez dłuższy czas, był Biegun Północny-40, utworzony w październiku 2012 r., Ale trzeba było ewakuować personel w maju 2013 r., kiedy kra lodowa zaczęła się rozpadać. Naukowcy zostali ostatecznie uratowani przez lodołamacz o napędzie atomowym. Kolejna próba założenia stacji lodowej w 2015 roku została zaniechana po zaledwie czterech miesiącach.

Tak więc teraz Rosja zwróciła się do „odpornej na lód, samobieżnej platformy”, czyli Projektu 00903, która będzie mogła zapuścić się w rejon Arktyki o własnych siłach lub z pomocą lodołamacza, zanim rozpocznie „autonomiczną ” misja. W tym przypadku autonomia oznacza możliwość działania niezależnie od zaopatrzenia przez dłuższy czas, umożliwiając naukowcom badanie regionu Arktyki przez okres do dwóch lat bez konieczności dokowania w porcie.

Ponieważ będzie w trakcie tak długich okresów, Biegun Północny będzie zasilany albo przez mijające lodołamacze, albo drogą powietrzną, a na stałe jest tam śmigłowiec Mi-8. Będzie to wersja Mi-8AMTSh-VA, która została specjalnie dostosowana do operacji w środowisku arktycznym. W przyszłości lądowisko dla helikopterów okrętowych mogłoby również obsługiwać warianty Mi-38 i być może nawet bardziej zaawansowanych śmigłowców.

Kiedy rozpoczęto prace budowlane nad nowym statkiem, Barents Observer zacytował Natalię Radkovą, zastępcę dyrektora Roshydromet, opisując biegun północny jako „wyjątkową, wygodną i niezawodną stację dryfującą, która bez wątpienia otworzy nową kartę w naszej historii polarnej kraju”.

Chociaż Biegun Północny będzie eksploatowany jako statek do badań naukowych, jego strategiczne znaczenie jest jasne. Te same cofające się czapy lodowe, które sprawiły, że poprzednie stacje lodowe stały się niepraktyczne, otwierają nowe źródła bogactwa energetycznego w regionie, który szybko staje się nowym celem rywalizacji wielkich sił.

Istnieją pewne potencjalne zastosowania wojskowe do tego rodzaju badań, które rzekomo będzie prowadził Biegun Północny. Na przykład podwodne badania w rejonie Arktyki mogą pomóc w dostarczeniu cennych informacji wspierających wzmożone działania rosyjskiej marynarki wojennej, zarówno nad, jak i pod wodą. Rosja, a ze swojej strony Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych, jest również zaangażowana w rozwój systemu wspomagającego wzmocnione monitorowanie zmian środowiskowych w Arktyce, oficjalnie do celów naukowych.

Nowy arktyczny statek badawczy najprawdopodobniej pomoże Rosji wydobyć więcej ropy i gazu spod Morza Arktycznego lub z wysp, które wcześniej były oblodzone, co będzie miało swoje własne implikacje geostrategiczne. Już teraz rosyjskie wojsko intensywnie zwiększa swoje zdolności w regionie – w tym na wysuniętych lokalizacjach operacyjnych – w celu potencjalnej obrony tysięcy mil linii brzegowej od morza, lądu i powietrza.

Rosyjska wyłączna strefa ekonomiczna w Arktyce zapewnia ropę, gaz i prawa do połowów, które również będą eksploatowane i bronione, zwłaszcza że roszczenia Rosji są coraz częściej kwestionowane przez Kanadę, Danię, Norwegię i Stany Zjednoczone.

Poza proponowanym zestawem misji Rosja zbudowała w zasadzie bardzo wytrzymałą, wielofunkcyjną platformę pływającą, która może przetrwać wyjątkowe wyzwania środowiskowe Arktyki. Tak więc pomysł, że ten typ może potencjalnie mieć szersze zastosowanie wojskowe kiedyś w przyszłości, jest słuszny. W związku z tym Biegun Północny mógłby ostatecznie wspomóc działania rosnącej floty rosyjskich statków zorientowanych na Arktykę, od największego i najpotężniejszego lodołamacza na świecie po statki patrolowe klasy Project 23550 Ice, które są zasadniczo polarnymi korwetami.

Arktyka wyraźnie nabiera dla Moskwy coraz większego znaczenia i wygląda na to, że statek badawczy Bieguna Północnego mógłby odegrać ważną rolę w tej nowej dynamice.

źródło:112.international/russia/

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY