Hiszpańska stocznia Navantia i Zamil Shipyard podpisały protokół ustaleń (MoU) o współpracy w przyszłych projektach morskich w Arabii Saudyjskiej. Dzięki protokołowi ustaleń zaangażowanie Navantii w realizację planu Królestwa „Wizja 2030” poszło o kolejny krok naprzód. Umowa ta koncentruje się na współpracy w przyszłych programach budowy okrętów morskich w Królestwie oraz w innych obszarach, takich jak naprawy, przebudowa lub utrzymanie okrętów.
Stocznia Zamil oddział Zamil Offshore Service Company, znajduje się w porcie Dammam. Firma Zamil Offshore Service Company posiada dział budowy i naprawy statków obejmujący zarządzanie trzema strategicznie położonymi stoczniami, dwiema w rejonie Zatoki Perskiej zlokalizowanymi w porcie Dammam oraz trzecią stocznią zlokalizowaną na Morzu Czerwonym w porcie Islamskim w Jeddah. Stocznia Zamil rozpoczęła działalność w zakresie budowy statków w 2002 roku, wykorzystując obiekty w porcie Dammam i udało jej się zakontraktować i dostarczyć ponad pięćdziesiąt (50) statków, z których większość pracuje na wodach Arabii Saudyjskiej.
Navantia zapoczątkowała inne inicjatywy w Królestwie w celu zacieśnienia współpracy przemysłowej w obszarze integracji Combat System, wysoce technologicznym obszarze, dla którego Navantia utworzyła Joint Venture z SAMI (Saudi Arabia Military Industries) w celu opracowania, integracji i sprzedaży pierwszego saudyjskiego systemu bojowego : HAZEM. Już w pełni operacyjna firma SAMI-Navantia otrzymała we wrześniu 2019 roku znaczący kontrakt na dostawę i integrację systemu bojowego pięciu korwet Avante 2200, które są obecnie budowane dla Królewskich Sił Marynarki Wojennej Arabii Saudyjskiej.
Ponadto Navantia rozmawia o współpracy z firmami w Królestwie w celu osiągnięcia niezbędnej samowystarczalności w zakresie konserwacji, napraw i remontów (MRO) okrętów oraz rozwoju solidnego ekosystemu stoczniowego w Arabii Saudyjskiej.
źródło: Navalpost