navy.stoczniowy.pl

twoje źródło informacji

Jaka jest rola NATO w operacjach poszukiwania i ratowania łodzi podwodnych?

Zatonięcie indonezyjskiego  KRI Nanggala-402 spowodowało śmierć 53 członków okrętu podwodnego i ten incydent ponownie zwrócił uwagę, jak szukać okrętów podwodnych i jak realizować operacje ratownicze. Jako wiodący sojusz wojskowy w tej epoce, rola NATO w operacjach poszukiwania i ratowania łodzi podwodnych oraz jego zdolności są kwestią bardzo ciekawą.

foto: The Telegraph

Co to jest ISMERLO?

NATO ustanowiło Międzynarodowe Biuro Łącznikowe ds. Ucieczki i Ratownictwa Okrętami Podwodnymi („ ISMERLO ”) za pośrednictwem Grupy Roboczej ds. Ucieczki i Ratownictwa Okrętami Podwodnymi (SMERWG), którego celem jest ułatwienie międzynarodowej reakcji dla zagrożonego okrętu podwodnego (DISSUB) oraz poprawa zdolności reagowania na wezwanie o pomoc poprzez swoją rolę koordynacyjną. Chociaż utworzony przez NATO, ISMERLO wspiera wszystkie narody i dąży do globalnych krajów obsługujących okręty podwodne, koncentrując się na humanitarnym celu ratowania życia na morzu.

Nieoficjalne logo zaprojektowane dla Ismerlo (foto: strona Ismerlo na Facebooku)

Biuro powstało po katastrofie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk, który zatonął na Oceanie Atlantyckim w 2000 r. Potrzeba międzynarodowej koordynacji ratownictwa łodzi podwodnej po incydencie z okrętem podwodnym została zidentyfikowana przed katastrofą rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk. Jednak Kursk był siłą napędową ostatecznego ustanowienia ISMERLO.

Biuro to składa się z międzynarodowego zespołu ekspertów ds. Ucieczki z łodzi podwodnych i ratownictwa z siedzibą w Norfolk w stanie Wirginia w USA. ISMERLO ma na celu ustanowienie zatwierdzonych procedur jako światowego standardu ucieczki i ratowania okrętów podwodnych przy wykorzystaniu konsultacji i konsensusu między krajami operującymi na łodziach podwodnych. Do zadań tej organizacji należy również doradztwo w zakresie szkoleń i zamówień oraz usługi inspekcji i monitoringu. Głównym narzędziem dostarczanym przez organizację są internetowe narzędzia koordynacyjne. Witryna internetowa znajdująca się pod adresem www.ismerlo.org zawiera źródła informacji o Submarine Escape and Rescue (SMER) i ułatwia szybkie wezwanie międzynarodowych systemów ratowniczych w razie wypadku na łodzi podwodnej.

SMERWG zajmuje się kwestiami technicznymi i proceduralnymi i ma na celu wymianę informacji oraz definiowanie wzajemnie akceptowanych standardów projektowania i działania systemów SMER. Stanowi również forum do rozwiązywania problemów i ćwiczeń do omówienia z ekspertami w tej dziedzinie.

System ratownictwa podwodnego NATO (NSRS)

Submarine Rescue System NATO (SSK) jest własnością i jest zarządzana przez Norwegii, Francji i Wielkiej Brytanii w celu opracowania międzynarodowego systemu podmorskich ratunkowego. NSRS jest liderem w dziedzinie technologii ratownictwa podwodnego. Jest szybko uruchamiany i transportowany transportem lotniczym lub drogowym.

System ma siedzibę w Faslane w Wielkiej Brytanii. Zapewnia zdolność ratowniczą przede wszystkim do krajów partnerskich Francji, Norwegii i Wielkiej Brytanii, ale także do NATO i krajów sojuszniczych, a także do każdego okrętu podwodnego wyposażonego w odpowiednią powierzchnię godową wokół swoich włazów.

Pojazd ratowniczy

NSRS składa się z dwóch podsystemów, które można uruchamiać niezależnie od siebie. Interwencja to mniejszy podsystem skupiony wokół zdalnie sterowanego pojazdu interwencyjnego (IROV), który można szybko zmobilizować do znajdującej się w trudnej sytuacji łodzi podwodnej (DISSUB) w celu przygotowania miejsca na system ratunkowy i zapewnienia wsparcia życia. System ratunkowy jest większy i składa się z swobodnie pływającego załogowego okrętu podwodnego, przenośnego systemu startu i odzyskiwania (PLARS), systemu dekompresji Transfer pod ciśnieniem (TUP) i innego powiązanego sprzętu pomocniczego.

NSRS można wdrożyć w dowolnym miejscu na świecie. Może wystrzelić i powrócić do znacznej wysokości fali do 5 metrów, co odpowiada szóstemu stanowi morza. Może dotrzeć do każdej zagrożonej łodzi podwodnej (DISSUB) w ciągu 72-96 godzin od alarmu, w zależności od lokalizacji. W związku z tym cały sprzęt można w całości transportować drogą lądową i powietrzną do niezbędnego portu, w którym to momencie należy go zaokrętować na wybranym statku-matce (MOSHIP) przed rozmieszczeniem. W dowolnym czasie i miejscu mogą być dostępne różne samoloty i statki; w związku z tym sprzęt jest zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować wykorzystanie dowolnego potencjalnego samolotu i MOSHIP-ów

Po otrzymaniu alertu „SUBSUNK”, że okręt podwodny ma trudności, operator łodzi podwodnej zainicjuje procedurę wezwania NSRS. System interwencyjny, który koncentruje się na gotowym zdalnie sterowanym pojeździe (ROV), zostanie zmobilizowany na miejsce zdarzenia na około 24 godziny przed całym systemem ratowniczym. Po przybyciu na miejsce zlokalizuje okręt podwodny w niebezpieczeństwie (DISSUB), nawiąże komunikację, przeprowadzi ocenę uszkodzeń i przygotuje DISSUB do działań ratowniczych.

Podwodny pojazd ratowniczy (SRV) wraz z przenośnym systemem startowym i ratowniczym (PLARS), sprzętem pomocniczym i operacyjnym oraz kompleksem leczenia hiperbarycznego (znanym jako sprzęt do przenoszenia pod ciśnieniem (TUP)) pojawią się około 24 godziny później. Cały sprzęt i personel zostaną przewiezione do portu mobilizacji w celu zaokrętowania na odpowiednim statku-matce. Zaokrętowanie zajmie mniej niż 18 godzin, a statek-matka popłynie do miejsca, w którym zostanie zwodowany SRV. Celem jest osiągnięcie 72-godzinnego czasu do pierwszej akcji ratunkowej, przy czym personel jest wyprowadzany na powierzchnię w grupach po 12 osób i w razie potrzeby przewożony do ośrodka leczenia hiperbarycznego NSRS.

Co ISMERLO zrobił dla indonezyjskiej łodzi podwodnej KRI Nanggala-402 ?

W dniu 20 kwietnia 2021 r alert został podniesiony z ISMERLO) przez indonezyjskiej marynarki (indonezyjski Submarine KRI Nanggala-402. Od tamtej pory, ISMERLO obsadzony na 24 godziny zasadach i był aktywnie zaangażowany w zapewnienie profesjonalnego wsparcia koordynacji z międzynarodową społecznością podwodnej do indonezyjskiej marynarki wojennej. Sala operacyjna ISMERLO pozostała obsadzona do zakończenia wydarzenia. Ekspertyza zespołu ISMERLO była gotowa do udzielenia pomocy marynarce indonezyjskiej w zakresie międzynarodowej koordynacji zasobów ratowniczych i poszukiwawczych, aby zapewnić jak najszybsze rozwiązanie zdarzenia przy niedawno zaktualizowana witryna ISMERLO.

ISMERLO to wiodąca organizacja pod parasolem NATO

ISMERLO jest wiodącą platformą koordynującą wszelkie wysiłki związane z poszukiwaniem i ratowaniem okrętów podwodnych. W skład biura wchodzi czterdzieści jeden krajów obsługujących okręty podwodne, w tym Indonezja. Jedynymi dwoma narodami, które mają okręty podwodne i nie są członkami ISMERLO, są Iran i Korea Północna. Reszta świata jest w pełni zaangażowana w ISMERLO. Każdy naród ma swoje punkty kontaktowe i są one zawsze dostępne. ISMERLO to ogólnoświatowa sieć ratowania życia na morzu. Szkoli i działa zgodnie ze wspólnym standardem, jak opisano w A / MTP-57, Podręczniku poszukiwania i ratowania łodzi podwodnych lub Globalnym podręczniku SUBSAR.

źródło: Navalpost

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY