Skandynawska firma energetyczna Gasum rozpoczęła testowe dostawy skroplonego biogazu (LBG) dla fińskiej Straży Granicznej.

Celem dostaw jest wykazanie przydatności LBG jako paliwa niezawierającego paliw kopalnych i w 100% odnawialnych dla potrzeb przemysłu morskiego.
Gasum dokonał pierwszej dostawy biogazu wyprodukowanego w kraju z biogazowni Turku do Helsinek 1 kwietnia.
Kolejna dostawa nastąpi w najbliższych tygodniach z importowanym skroplonym biogazem z Risavika w Norwegii do Helsinek przez terminal Gasum w Pori.
„Spodziewamy się, że dzięki tym dostawom testowym zdobędziemy więcej doświadczenia w wykorzystywaniu biogazu i będziemy dalej wspierać nasze wysiłki na rzecz osiągnięcia celów neutralności węglowej, które Finlandia wyznaczyła na 2035 r.” – mówi dowódca Marko Aheristo , kierownik jednostki technicznej statku w fińskiej Straży Granicznej. .
Zgodnie z obecnym programem rządowym Finlandia będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2035 roku. Oznacza to, że w sektorze transportu lądowego i morskiego wymagane są znaczne ograniczenia emisji. Wybierając biogaz, można zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90 procent, co czyni go najczystszym dostępnym paliwem morskim. LBG jest również wymienny ze skroplonym gazem ziemnym (LNG), co oznacza, że oba gazy mogą być mieszane i używane w tych samych zbiornikach.
„Gasum od początku swojej działalności wspiera morski statek patrolowy Turva, napędzany LNG przez Fińską Straż Graniczną, i teraz cieszymy się, że możemy kontynuować tę podróż z dostawami LBG. Wykorzystanie biogazu razem z LNG w transporcie morskim to nowy krok naprzód w dekarbonizacji przemysłu żeglugowego i nie możemy się doczekać zakończenia bardziej udanych prób z biogazem w najbliższej przyszłości ”, mówi Jacob Granqvist , wiceprezes Maritime z Gasum.
źródło: Offshore Energy/ Adnan Bajic